LÄRARTEAM

Skolföreningens lärare är kärnan och motorn i verksamheten. Våra lärare är engagerade, med hög pedagogisk kompetens och har mångårig erfarenhet av undervisning av barn.

_34A6619.png

ANNIKA JÖNSSON

Annika, som har en bakgrund som Ekonomichef/HR på både små och medelstora företag, valde att sadla om och har nu arbetat som lärare i ganska exakt tjugo år.

Annika  undervisar flera årskurser och är även handledare på Sofia Distans, årskurs 6-9. Hon undervisar via Skype vilket är uppskattat hos de elever som tidsmässigt inte så lätt kan eller vill förflytta sig.

Annika har tre barn och ett barnbarn. Sonen, Johan, är gift och bor i  Maine i USA med sin fru Robin. Elin, mellanflickan, studerar i Sverige och Marie, den yngsta, bor och arbetar i Leeds i England.

annika@svenskaskolforeningen.ch, tel: +41 (0)79 555 43 71

lisa

LISA KARLSSON

Lisa är utbildad beteendevetare och har jobbat som behandlare för barn och unga inom socialtjänsten under många år. Lisa är född och uppvuxen i Värnamo. Studerade i Halmstad och Växjö och tillbringade ett år i Berlin där hon läste tyska.

Lisa bor i Schweiz sedan hösten 2016. Första tre åren i Genève och nu i Zürich/Stallikon sedan hösten 2019. Hon bor med sin italienska sambo och deras två små barn. Lisa började jobba för svenska skolföreningen 2020.

lisa@svenskaskolforeningen.ch, tel +41 (0)78 699 02 64

_34A6557.png

HANNA KARLSSON

Hanna Karlsson tog sin lärarexamen 1998 vid Lunds Universitet. Hon har läst religionsvetenskap och nordiska språk i Växjö och etik, litteraturvetenskap och svenska i Lund.

Hanna har jobbat för Svenska Skolföreningen sedan 2008. Tidigare jobbade hon i Göteborg med vuxenundervisning där hon bland annat undervisade svenska för invandrare och före det jobbade hon i Halmstad på ett gymnasium.

Hanna är uppvuxen i Värnamo (Småland), har bott i Schweiz sedan 2005 och bor i Oberrieden. Hon har två barn.

hanna@svenskaskolforeningen.ch, tel +41 (0)77 418 47 66

ingrid.jpg

INGRID HÅKANSSON

Ingrid Håkansson är utbildad lärare för årskurserna 4-6 med behörighet att undervisa på högstadiet. Hon kommer från Söderbärke i södra Dalarna och har sin lärarexamen från Lärarhögskolan i Uppsala.

Ingrid har arbetat som lärare sedan 1974 i Sverige. Hon har erfarenhet som speciallärare i svenska, Montessoriklasser, högstadieklasser, åldersintegrerade klasser och mellanstadieklasser i Västerås och Smedjebackens kommuner. 1998 började hon arbeta i skolföreningen.

Ingrid bor i Feldmeilen tillsammans med sin man. De tre barnen har lämnat Schweiz och bor nu i Stockholm och London.

ingrid@svenskaskolforeningen.ch, tel: +41 (0)79 693 10 50

katjha.png

KATJHA TAPANAINEN ANDREWS

Kathja Tapanainen Andrews är utbildad grundskollärare 1-7 med behörighet i svenska, engelska samt SO- och NO-ämnen.

Kathja tog grundskollärarexamen (1 - 7) vid Lärarhögskolan i Stockholm i 1997. Från 1997 till 2007 arbetade hon som klasslärare för elever år 1 - 6 i Stockholm. I januari 2008 flyttade Kathja till Schweiz och är sedan dess anställd hos Svenska Skolföreningen.

Kathja är gift och har två barn. På fritiden sjunger hon i en nordisk kör i Zürich.

kathja@svenskaskolforeningen.ch, tel: +41 (0)76 291 52 02

stina.png

STINA RUDBLOM ELMIGER

Stina är uppvuxen i det lilla samhället Roxtuna utanför Linköping och i Nora i Västmanland. Hon är utbildad jurist från Uppsala universitet.  Från Migros Klubschule i Luzern är hon utbildad SVEB-kursledare (Schweizerischer Verband für Weiterbildung) i svenska.

Stina började arbeta i skolföreningen hösten 2015. Hon har tidigare arbetat på UBS i Zürich och sedan 2007 arbetar hon även som kursledare i svenska på Migros Klubschule.

Stina bor i Rotkreuz och är gift och har två barn.

LenaGoodSize.JPG

LENA WALSTAM

Lena har en jur. kand examen från Stockholms universitet och vidare studier vid London School of Economics. Hon har varit medlem i Sveriges advokatsamfund och drivit egen verksamhet.

Sedan tidigare har hon erfarenhet av undervisning i åk 1-9 i flera skolor i Stockholm. Under sina utlandsår har hon bidragit aktivt med ideellt arbete vid flertal skolor.

Hon bor i Rüschlikon och har tre vuxna barn som bor i Zürich, Stockholm och London. Hösten 2019 började hon arbeta hos Svenska Skolföreningen.

lena@svenskaskolforeningen.ch, tel: +41 (0)79 783 49 62

IMG_2592.jpg

ÅSA NYFELER

Åsa Nyfeler tog sin lärarexamen i Malmö 2004. Hon har behörighet att undervisa svenska, engelska, tyska och franska i grundskolan samt tyska och franska på gymnasiet. Hon är även behörig i tyska och franska i Primar- och Sekundarschule i Schweiz och i franska på schweiziska gymnasier.

I Sverige har Åsa jobbat som lärare i Åre och i Jönköping. I Schweiz har hon undervisat i Nottwil, Luzern, Kriens och Altdorf. Åsa undervisar också svenska på Migros Klubschule sedan 2013. Åsa brinner för språk och litteratur vilket speglar av sig på hennes undervisning som ofta upplevs lustfylld och kreativ.

Åsa är en östgöte som för språkens och bergens skull lever i Schweiz, tillsammans med sin man som kommer från kanton Bern. De bor i Luzern och har tre barn, Ella, Lukas och Nils. Åsa älskar löpning och skid- och snowboardåkning. Hon leder också barngrupper i idrott.

asa@svenskaskolforeningen.ch, tel: +41 (0)76 675 24 72